„V podpoře krátkých dodavatelských řetězců vidím prostor pro tradiční obchod,“ říká Pavel Březina
08. ledna 2021
Jak hodnotí uplynulý rok 2020 Pavel Březina, předseda Asociace českého tradičního obchodu? Co krizový rok přinesl a jaké příležitosti nezávislým obchodníkům nabídl? A jaké výzvy vidí v novém roce 2021?
Za jednotlivé členy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) očekáváme za rok 2020 nárůst maloobchodního obratu. Nebude však příliš dynamický. Dá se říct, že celkové číslo se bude pohybovat v řádu jednotek procent oproti vývoji v posledních letech.
Růst obratu za rok 2020 ovlivnilo především omezení pro restaurace a školní jídelny a v jarních měsících i panické nákupy obyvatel ze strachu z pandemie. Na druhou stranu proti růstu obratu některých prodejen působila snížená mobilita obyvatelstva, strach nakupujících, kteří realizovali méně nákupů, ale s větším objemem průměrného nákupu. Ani letní sezona nebyla vlivem počasí a nepřítomnosti zahraničních zákazníků příliš úspěšná. Velmi se proměnila struktura nákupního koše. Kvůli zmíněnému předzásobení vloni na jaře obrovsky vzrostl prodej trvanlivých potravin a poklesl prodej čerstvého zboží. Za minulý rok došlo k významnému nárůstu prodejů v sortimentu alkoholu, který je způsoben omezením pro restaurace.
Maloobchod sice za rok 2020 vykáže růst obratu, ale zaznamenali jsme obrovské výkyvy u jednotlivých míst prodeje. Značný propad se týká obratů prodejen u office parků, škol a podobně, naopak nárůst obratu bude u prodejen v menších obcích a na sídlištích větších měst. Růst maloobchodního obratu nebude doprovázen růstem zisku. Důvodem jsou obrovské náklady na provoz prodejen v souladu s opatřeními proti covidu-19, které podle údajů Skupiny Coop, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a AČTO v uplynulém roce přesáhly pět miliard korun. Na splnění těchto opatření jsme nežádali kompenzace od státu, ale hradili jsme je ze zisků jednotlivých obchodníků. Covid-19 naopak napomohl rychlejšímu rozjezdu e-shopů i u subjektů českého tradičního obchodu. Například Skupina Coop provozuje e-shop ve zhruba 500 prodejnách a s několika chladicími boxy.
V roce 2021 předpokládám větší diskusi kolem soběstačnosti ČR a větší podpory krátkých dodavatelských řetězců, tedy co se kde vypěstuje, tam se také zpracuje a prodá. Zde vidím velký prostor pro český tradiční obchod. Celkový vývoj bude závislý na vývoji epidemie a vakcíny, počtu nezaměstnaných a celkovém vývoji hospodářství, což se ale nedá v aktuální situaci předpovídat.