V Klášterci lidé nakupují opravdu česky. Prodejna za to také obdržela titul.

Klášterec nad Ohří – Žádný slaboučký česnek z Číny, ani kuřecí stehýnka, která mají za sebou cestu kolem světa. Na první pohled je Pramen v Polní ulici obyčejná „sámoška“, kterých bylo ještě před dvaceti lety všude plno. Zákazníky tu pořád obsluhují prodavačky v barevných zástěrách a za pokladnami nechybí mlýnky na zrnkovou kávu. Co ztrácí na designu, ale dohání obchod sortimentem, který je téměř výhradně z české produkce a za který získal certifikát Tradiční český obchod.

Stejně oceněných obchodů je po celé České republice jen pár desítek, v našem regionu je Pramen dokonce jediný.

„Na certifikát má nárok totiž jen ten obchod, kde je podíl českých potravin zastoupen alespoň ze 75%,“ upřesňuje Jan Hrdina, tajemník Asociace tradičního českého obchodu, která ocenění uděluje. Do obchodů chodí členové hodnotící komise tajně a známkují i třeba ochotu a přístup personálu. Zákazníci v oceněném obchodě tak mají jistotu, že nesnídají rozmražené polské koblihy a nevečeří kuře, které na pekáč dorazilo až z Brazílie. Dovoz potravin, kterými dokáží obchody zásobit i místní producenti, je spoustě zákazníků trnem v oku. „Máme tady za městem sady, proto nevím, proč nám tu jeden německý řetězec nabízí jablka z Portugalska,“ říká sedmašedesátiletá Milena Jandová z Klášterce.

„Mně už se špatně chodí, tak jsem ráda, že vylezu před dům a můžu si je koupit tady,“ pochvaluje si prodejnu Klášterečanka.

Podle ředitele společnosti je kontakt s lokálními producenty a jejich podpora základ. „V minulosti byla naše republika potravinově soběstačná a bez ohledu na moderní trendy se toho chceme držet,“ říká Ivo Pešák. „Nakupujeme od nich za cenu, která odpovídá nákladům a nenutíme je jejich práci znehodnocovat,“ pokračuje Pešák.

V praxi to proto může vypadat třeba tak, že v obchodě se bude pohupovat jen jeden druh sušeného salámu, ale bude to kvalitní kousek, jehož dovoz zákazník nezaplatí zvýšenou marží skrytě třeba na doplňkovém zboží. Tím obchod poněkud riskuje, protože pro zákazníky bývají omezenější výběr a nepříliš výrazné slevy největší překážky pro oblíbenost obchodu.

„Na víkend chodíme do větších obchodů, tady mají malý výběr masa a nevyplatí se tak cenově, málokdy je v akci. To samé sýry. V Tescu je oproti tomu ve slevě pořád něco, “ popisuje Karel Mrázek.

Striktní přístup k dodavatelům ale jinak neznamená, že by zákazníci Pramene byli ve výběru o něco ochuzeni. V obchodě naleznete čerstvě upečené pečivo, zapomenuté druhy luštěnin a obilovin, tradiční českou drogerii v čele s mýdlem s jelenem či vaječným šamponem nebo generacemi prověřené jogurty a mlsky. Nechybí ani čokolády ze Dvora Králové, které dobyly i belgický trh.

V Prameni navíc myslí i na zákazníky, kteří jsou zdravotně znevýhodnění.

„Mám cukrovku a musím říct, že v Klášterci je výběr pro diabetiky opravdu bída. Máme tu dva velké supermarkety a tam není prostě nic,“ zoufá si Jiřina Hanzlíková. „Do Pramene chodím právě pro ten výběr, seženu tu dia kompoty, sušenky, dokonce i piškoty. A od všeho několik druhů,“ dodala Hanzlíková. V obchodě dobře nakoupí i celiaci a vegetariáni.

Největší mezery má zatím obchod v nabídce zeleniny a ovoce. Přestože základní potraviny jako brambory, cibule nebo česnek jsou českého původu, zbytek pochází většinou ze zahraničí. „Řetězce mají oproti nám náskok, lepší finanční zázemí a podmínky k vyjednávání. Ale pracujeme na tom,“ uzavírá Pešák.

Zdroj: Chomutovský deník, 27.6.2017, str. 3