Úspěšný projekt Česko platí kartou prodloužen do roku 2028

Projekt Česko platí kartou významně přispívá k rozvoji digitální ekonomiky, zvyšuje komfort zákazníků a podporuje modernizaci plateb napříč Českou republikou. Od vzniku projektu získali podnikatelé a veřejné instituce přes 60 tisíc zařízení a systémů na zpracování bezhotovostních transakcí. Na základě dohody všech partnerů byl projekt, který představuje celosvětově unikátní iniciativu na podporu bezhotovostních plateb, prodloužen do 31. března 2028.

Podnikatelé a instituce mají i nadále možnost bezplatně využívat platební terminál, mobilní terminál nebo platební bránu po dobu až jednoho roku. Po skončení bezplatného období mohou zařízení bez jakýchkoli sankcí či poplatků vrátit, nebo se rozhodnout pokračovat v jeho využívání za běžných tržních podmínek.

Iniciativa poskytla téměř 52 tisíc platebních terminálů a 13 tisíc platebních bran. „Projekt Česko platí kartou má v digitalizaci podnikatelského sektoru své místo a já jsem rád, že o něj mají podnikatelé zájem. Nárůst počtu platebních terminálů a bran dokazuje, že bezhotovostní platby jsou pro zákazníky zásadním faktorem při rozhodování o nákupu,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje projekt Česko platí kartou jako nefinanční partner, a to zejména pomocí osvěty a propagace digitalizace bezohotovostních plateb a zjednodušením podpůrných procesů, jako jsou například elektronické a digitální účtenky. V roce 2020, kdy projekt za podpory resortu, společností Mastercard a VISA, podnikatelských svazů a poskytovatelů platebních terminálů a bran vznikl, bylo v Česku v průměru 26 terminálů na 1 000 obyvatel. V loňském roce se tento průměr zvedl na 32 terminálů.

„Jsem velmi rád, že se nám podařilo i pro další bezmála 3 roky zajistit skvělý produkt, díky němuž podnikatelé a další subjekty mohou v rámci bezplatného období vyzkoušet platební terminály či platební brány. Zároveň v rámci projektu nově nabízíme platební terminály přímo v mobilním telefonu. Je to ideální řešení pro živnostníky a sezónní podnikatele. Pokud je tedy podnikatel již ve fázi placené spolupráce, tímto softwarovým řešením platebního terminálu sníží své náklady na akceptaci,“ říká ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Pavel Vinkler.

Z projektu Česko platí kartou se nedávno inspirovalo i Německo, které spustilo obdobný program “Deutschland zahlt digital”. To potvrzuje jeho úspěšnost, jelikož slouží jako inspirace i pro další zahraniční země.

„Drobní podnikatelé jsou základem české ekonomiky. Často ale stojí před překážkami, které jim brání v digitalizaci. Projekt Česko platí kartou jim umožňuje bez rizika, nákladů a závazků vyzkoušet přijímání bezhotovostních plateb. Až 85 % z nich u této možnosti zůstává, protože okamžitě vidí přínosy: vyšší tržby, nové zákazníky i úsporu času spojenou s administrativou. Prodloužení projektu o další tři roky vnímáme jako zásadní krok v posilování konkurenceschopnosti malých firem i celkové digitalizaci české ekonomiky, kterou budeme jako Mastercard dál aktivně podporovat – prostřednictvím vzdělávání, datových nástrojů a konkrétních produktů a řešení přímo pro podnikatele,“ říká generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.

„Projekt Česko platí kartou je výjimečný nejen svým rozsahem, ale i dopadem na celou českou ekonomiku. Podle našich reportů od jeho spuštění pomohl více než 60 tisícům podnikatelů připojit se k digitálnímu platebnímu ekosystému. Je to jasný důkaz, že zájem o moderní způsoby placení roste, a že podnikatelé vnímají digitální platby jako cestu k větším tržbám, větší spokojenosti zákazníků a menší administrativní zátěži. Naše data potvrzují, že lidé při platbě kartou utrácejí v průměru o 20 % více – i to je důvod, proč se digitální platby stávají atraktivním nástrojem pro růst podnikání. Česká republika je dlouhodobě lídrem v oblasti bezkontaktních plateb a díky společné iniciativě s partnery budujeme síť, která je nejen bezpečná a efektivní, ale zároveň dostupná i pro ty nejmenší provozovny. Právě v tom je síla tohoto projektu – dává podnikatelům šanci růst, inovovat a snadno si digitální řešení vyzkoušet bez rizika. Ve Visa jej navíc propojujeme s dalšími aktivitami, jako je například soutěž Visa Czech Top Shop, která má speciální kategorii Česko platí kartou a oceňuje nejlepší prodejny zapojené do této iniciativy. Je to způsob, jak ukázat konkrétní příklady podnikatelů, kteří se díky Česko platí kartou posunuli kupředu,“ říká ředitel divize akceptační sítě Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko Josef Kunčar.

„Sdružení bankovních karet a pracovní skupina zaměřená na akceptaci karet plně podporují iniciativu Česko platí kartou. Naše data a zkušenosti jasně ukazují, že neakceptování platebních karet může představovat konkurenční nevýhodu, zejména kvůli očekávání zákazníků, kteří považují akceptaci karet v dnešní době mnohdy za samozřejmost. Projekt Česko platí kartou je proto krokem k modernizaci a posílení konkurenceschopnosti českého podnikatelského prostředí. Navíc pomáhá podnikatelům pochopit výhody akceptace karet a vyzkoušet si, jak jim může pomoci v jejich podnikání,“ říká David Matějček z ČSOB, vedoucí pracovní skupiny „Akceptace“ Sdružení pro bankovní karty.

Více informací k projektu naleznete na webových stránkách www.ceskoplatikartou.cz.