Stanovisko AČTO k placené PR kampani společnosti TOMRA

V souvislosti s aktuálně probíhajícími diskusemi o povinném zálohování PET lahví a plechovek  jako zástupci menších obchodů odmítáme nepravdivé argumenty společnosti TOMRA o výhodách systému povinného zálohování pro malé obchody. Tyto argumenty se objevily v placených článcích, které zveřejnila některá česká média. Společnost TOMRA je dominantním poskytovatel strojů pro fungování zálohového systému a je tak zřejmý její obchodní zájem na prosazení tohoto řešení.

Případné zavedení systému povinného zálohování bude pro menší prodejny bezpochyby spojeno se zvýšenou administrativou, zvýšenými nároky na lidskou práci, investicemi do úpravy prodejen a řadou dalších kroků, jako například nutnými řešeními problémů spojených s hygienou. Například tato otázka bude obzvlášť palčivá pro malé prodejny, kde jeden prodavač nakládá s čerstvými potravinami a zároveň bude přebírat fakticky odpad v podobě PET lahví a neuzavíratelných plechovek. Všechny tyto aspekty společnost TOMRA ve svém článku ignoruje a snaží se rozptýlit obavy malých obchodů vysvětlením, že si nebudou muset kupovat drahé automaty, ale obaly od nápojů mohou sbírat manuálně.

Jak bude systém „komfortní“ pro zákazníky pak nejspíš nechtěně ukazuje další pasáž zmiňovaného článku, podle které v zemích se zálohovým systémem zákazníci doma nejčastěji skladují čtrnáct dnů až měsíc 11 až 29 lahví či plechovek, které pak vrací ve spojení s velkým nákupem.

V případě zavedení povinného zálohování se menší obchody do systému budou muset zapojit, protože v opačném případě by ztratily zákazníky, kteří by začali upřednostňovat větší prodejny do systému zapojené. Případnou nutnost zapojit se s nemalými náklady do systému však určitě nelze považovat z pohledu malých obchodů za „příležitost“, jak je v placených výstupech naznačováno.

Je jistě pravdou, že malé obchody nebudou pořizovat stroje za statisíce, protože by takový krok nedával ekonomický smysl. To ale neznamená, že s případným přechodem na povinné zálohování nebudou spojeny žádné náklady a komplikace. Například malé prodejny ve starší zástavbě jednoduše nemají prostor pro stavební úpravy, díky kterým by odpad, kterým fakticky prázdné lahve a neuzavíratelné plechovky jsou, skladovaly odděleně od potravin.

AČTO v této souvislosti nadále apeluje na ministerstvo životního prostředí, aby důkladně zanalyzovalo další možné varianty zajištění sběru PET lahví a plechovek, tedy i varianty rozvoje stávajícího systému „barevných“ kontejnerů, které má každá domácnost v docházkové vzdálenosti.  Tento postoj zaujala i Komise pro hodnocení dopadů regulace při Legislativní radě vlády, bohužel však její stanovisko nebylo vyslyšeno.  Česká republika má nyní dobře rozvinutý systém sběru PET lahví, který umí vytřídit 8 z 10 obalů od nápojů. Obáváme se, že v důsledku lobbystických tlaků výrobců nápojů, kteří chtějí získávat levnější surovinu, a výrobců technologií pro zálohování, kteří chtějí maximalizovat prodej svých produktů,  dojde ke zbytečné destrukci stávajícího systému.  Na případné zavedení systému povinného zálohování v konečném důsledku nedoplatí jen obchodníci, ale především zákazníci v podobě menšího komfortu a občané v podobě vyšších plateb za odpad.