Sleva není zadarmo

Denně nás bombardují desítky zpráv z nejrůznějších oborů lidské činnosti, obchod nevyjímaje. Jednou z takových zpráv, která dolétla i do kanceláře AČTO, je zjištění posledního průzkumu společnosti GfK k nákupním zvyklostem obyvatelstva země české. Výsledky studie praví, že už téměř polovina domácností v České republice, přesně prý 47 %, nakupuje potraviny i základní nepotravinářské zboží v hypermarketech.

I když mi hlavou při čtení jakéhokoliv průzkumu proletí vzpomínka na slavný výrok Winstona Churchilla o věrohodnosti průzkumů veřejného mínění, patrně na tomto zjištění něco bude. Bezmála polovina domácností v hypermarketech, to pro malé obchodníky není dobrá zpráva, ale není se čemu divit.

Intenzivní masáž reklamou by porazila i tvora mnohem silnějšího, než je člověk. Totožný průzkum také zjistil, že převážná část zákazníků se při nakupování řídí podle akcí a slev. To je tak nějak přirozené, ale má to i svoji druhou tvář. Málokterý zákazník si totiž uvědomí, že vedle těch pár výhodných položek nákupu je skoro všechno ostatní výrazně dražší, než kolik to stojí u menších českých obchodníků, kteří nabízejí srovnatelnou a někdy i vyšší kvalitu. Výsledkem tak je dobrý pocit z výhodného nákupu a v měsíčním součtu klidně i o několik stovek vyšší útrata, než kdyby stejný nákup proběhl u tradičního českého obchodníka.

Co naplat, řetězce nechtějí slevu zadarmo. A zadarmo bychom to neměly řetězcům nechat ani my. Nemáme se za co stydět a máme co nabídnout.