Skupina Coop otevírá první prodejnu s režimem 24/7 na letišti

Doposud se koncept automatizovaných prodejen prosazoval hlavně v menších městech a na venkově. Skupina Coop nyní otevřela první takový obchod na letišti. Zákazníci si v něm nakoupí kromě potravin a produktů souvisejících s cestováním i regionální produkty a to doslova kdykoliv. V současnosti je takových obchodů již několik desítek a do konce roku jich bude více než sto.

Obchod Coop na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově bude fungovat kompletně bez prodavačů a zákazníci se v něm budou obsluhovat sami díky využití kombinace platební karty, bankovní identity a speciální aplikace v mobilních telefonech. Proti případným nenechavcům prodejnu hlídá umělá inteligence, která automaticky rozpozná, zda si například někdo dává zboží jinam než do nákupního košíku. Pokud umělá inteligence vyhodnotí nějaké chování jako nestandardní, automaticky na to upozorní pracovníky na pultu centrální ochrany.

Koncept se prosazuje úspěšně

„Koncept automatického provozu se úspěšně prosazuje na řadě míst. Nabízí totiž kombinaci vysokého komfortu pro zákazníky s nižšími náklady na personál. Využití této technologie v rámci dopravního uzlu, kde si lidé často potřebují nakoupit třeba v noci a kde je zájem zákazníků mnohdy nárazový, dává perfektní smysl. Do budoucna zvažujeme využít tento druh prodeje také například u továren, kde se pracuje na směny a v dalších podobných lokalitách,“ vysvětluje Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě Skupina Coop.

V rámci Moravskoslezského kraje jde teprve o druhý takový obchod. První se otevřel v loňském roce v Českém Těšíně. Program budování sítě automatizovaných prodejen Coop podpořily společnosti Mastercard a ČSOB. Obě mají za cíl zjednodušování obchodu a plateb díky využívání moderních technologií.

„Je skvělé, že můžeme cestujícím nabídnout možnost nákupu v nové samoobslužné prodejně na letišti. Našim cestujícím chceme poskytovat co nejkvalitnější služby a tato nová prodejna představuje důležitý krok k dosažení tohoto cíle. Pro letošní rok čekáme obrovský nárust počtu odbavených cestujících. Celkem je v nabídce z našeho letiště 31 destinací, z toho 13 novinek. Samoobslužná prodejna nabídne široký sortiment čerstvých pokrmů, občerstvení, nápojů a suvenýrů, aby splnila potřeby každého cestujícího. Provozní doba prodejny, tedy 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, bude vyhovovat pro nákupy před odletem v jakoukoliv denní či noční dobu,“ uvádí Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava.

Obchod bude sloužit i zaměstnancům

Obchod na Letišti Leoše Janáčka provozuje Coop Beskydy, spotřební družstvo. Podle Marka Ratveiského, předsedy představenstva družstva, obchod obslouží nejen cestující a jejich doprovod, ale i několika stovek zaměstnanců letiště.

„Chceme nabídnout domácí klientele, a po letošních prázdninách i zahraničním návštěvníkům, bezpečný a jednoduchý nákup zboží. A to kdykoliv v průběhu dne nebo noci, před odletem nebo po příletu. Výběr zboží nabízeného na ploše necelých 50 metrů čtverečních pro tak specifický typ zákazníků je i pro nás velkou výzvou. Kromě širší nabídky produktů souvisejících s cestováním, jako jsou ready-to- eat položky, ovoce, kosmetika, nápoje nebo drogerie, nabídneme i zboží z našeho regionu a sortiment pro děti,“ vysvětluje Marko Raitveiský. Zákazníci se tak mohou například těšit na čerstvé pečivo z havířovské pekárny Semag nebo uzeniny od lokálního výrobce Krásno.

„Trochu neskromně si troufám říci, že náš koncept 24/7 mění český maloobchodní trh. Uspěli jsme s ním v řadě lokalit, například v turistických centrech. Věřím, že i na místech, jako jsou letiště, si najde uplatnění. Jsme zemí s nejrychleji rostoucí sítí automatizovaných obchodů a osobně jsem rád, že s takto významnou inovací přišla právě česká síť obchodů Coop,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Jak se v automatizované prodejně nakupuje

Skupina Coop v rámci svého konceptu automatických prodejen vsadila na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity, kterou má dnes prakticky každý, kdo využívá internetové bankovnictví. Podle posledních statistik počet majitelů bankovní identity již v České republice překročil hranici čtyř miliónů. Druhou podmínkou je stažením speciální aplikace DoKapsy od ČSOB v mobilním telefonu. Aplikaci mohou využívat i ti, kdo nejsou klienty banky ČSOB.

Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, s kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů. Kromě jednoduchosti z pohledu zákazníků je celé řešení také relativně finančně dostupné a díky tomu se koncept prosazuje třeba i v menších obcích, kde mnohdy umožnuje zachování venkovských obchodů.