Rok 2018 fandil malým prodejnám i pivu

Konec roku se blíží a s ním i jedna z velkých obchodních příležitostí – Vánoce. Připomíná nám to nejenom nabídka většiny maloobchodníků v České republice, ale i celkové tempo života kolem nás, které se v tomto období každým rokem minimálně zdvojnásobí. Já se i přesto pokusím na chvíli zastavit a udělat drobnou bilanci roku 2018 z pohledu výrobce/dodavatele piva.

Osmičkový rok předvídal něco mimořádného a myslím, že se mnohá očekávání vyplnila. Pivo v roce 2018 posílilo svou dominantní pozici mezi potravinářskými kategoriemi a do konce září letošního roku vygenerovalo na maloobchodním trhu v ČR obrat přes 17 mld. Kč (meziroční nárůst o 9 %). Věřím, že růst dominantní kategorie měl pozitivní vliv i na hospodářské výsledky samotných maloobchodníků. K těmto skvělým výsledkům přispělo i velmi teplé léto a potvrdilo jednu z pivovarských pravd, že nejlepším obchodním zástupcem je pěkné počasí. V srpnu 2018 bylo na maloobchodním trhu v ČR prodáno historicky nejvíce piva.

Z pohledu dodavatelů i maloobchodníků je potěšující i fakt, že růst hodnoty kategorie byl díky vyšší průměrné ceně výrazně rychlejší než růst celkového prodaného objemu. Za touto skutečností můžeme vidět jeden důležitý trend, který podtrhuje pozitivní vyznění mé drobné bilance letošního roku. Roste ochota lidí utrácet. Průměrná hodnota nákupního koše vzrostla o 2,4 % na 264 Kč. V pivní kategorii se tento trend projevuje vyššími prodeji vícestupňových piv, zejména ležáků.

Dalším potěšujícím trendem zejména pro zástupce tradičního trhu je rostoucí obliba menších formátů obchodů. Souvisí to se změnami v nákupním chování spotřebitelů, které se v roce 2018 naplno projevily. V rámci jedné nákupní mise nakupujeme raději méně, ale o to častěji. Pro nakupující se do popředí dostávají hodnoty jako je rychlost, přehlednost, kvalita, čerstvost, lokální původ potravin, nákupní zážitek, prozákaznický přístup, vyškolený a vstřícný personál. Nejmenovaná společnost zpracovávající data z kreditních karet v jednom ze svých průzkumů zjistila, že 86 % amerických spotřebitelů v uplynulém roce opustilo obchod z důvodu dlouhého čekání ve frontě. Ano, je to Amerika a jistě namítnete, že český spotřebitel je jiný. Souhlasím, ale je nezpochybnitelné, že se zákaznickým chováním se něco děje a bylo by velkou chybou na tyto trendy včas nereagovat. Vše výše zmíněné totiž může dle mého názoru představovat pro tradiční trh jednu ze zásadních konkurenčních výhod a zároveň možnou cestu z cenové promoční spirály.

Česká ekonomika je v dobré formě. Rostoucí průměrná mzda i klesající nezaměstnanost přispívají k růstu HDP. Český spotřebitel si je toho vědom a míra jeho optimismu patří podle průzkumu společnosti AC Nielsen k nejvyšším v Evropě. Dovolte mi tedy zakončit tuto drobnou bilanci roku 2018 následovně: Jsme na konci mimořádného roku. Užívejme jeho plody, ale nezapomeňme alespoň část z nich použít pro přípravu na roky, které tak optimistické být nemusí. Sledujme spotřebitelské trendy, protože právě ty nám mohou pomoci s rozhodováním, kam část těchto plodů úspěchu smysluplně investovat.

Josef Kroulík, Off Trade Sales Manager Budějovický Budvar, n.p.