Je řešením pro venkov on-line prodej?

Zda propojení prodejen s on-line prostředím bylo pouze tématem diskuse v rámci kongresu Samoška, nebo se stane skutečností, přiblížil v rozhovoru předseda představenstva Skupiny Coop a předseda AČTO Pavel Březina.

Vidíte v on-line způsobu prodeje budoucnost?

Doufáme, že ano. Sledujeme vývoj v evropských zemích, kde se tato forma rozšiřuje hlavně ve venkovských oblastech. Jsme součástí Euro-Coopu a vzájemně si sdílíme informace. Západ je dál, zavedl on-line prodeje dříve. Před námi je také např. Estonsko, díky jejich technologické vyspělosti.

Moderní technologie se ale i u nás stávají dostupnějšími, intuitivnějšími a jejich vývoj by měl přispět i k rozvoji možností on-line prodeje. Proto do toho jdeme. Přebíráme odzkoušené věci, je ale složité napasovat je na naše území.

V čem je Česká republika, z pohledu implementace on-line prodeje, jiná?

Prakticky každá země je unikátní. Od urbanické specifičnosti, přes prodejní plochu na obyvatele, kde je ČR na špici, až po různorodou konkurenci. U nás obyvatelé venkova pracují ve městech, a tam si často i nakupují. Dalším specifikem je, že skupina Coop sdružuje 40 spotřebních družstev, což jsou samostatné firmy a ty provozují přes 2500 prodejen. Nejen že prodejny mají různé pokladní systémy, ale prodávají i regionální výrobky. On-line prodejní systém tak musí zahrnout přes sto tisíc výrobků, protože chceme pokračovat ve spolupráci s lokálními výrobci. Tato specifika představují obrovské náklady, když je systém má podchytit. E- forma prodeje bude nabídnuta všem prodejnám, bude záležet na nich, zda ji přijmou a začnou s ní pracovat.

Jak jste daleko s projektem zavedení on-line prodejů v síti Vašich prodejen? Jsou už nějaké konkrétní výsledky?

Aktuálně eshop funguje už na pěti stovkách prodejen. Řešíme a hledáme cesty, jak zajistit hlavně ekonomičnost. Proto chceme zboží vydávat na prodejnách, nedělat závozy. Výdej na prodejnách ekonomicky vychází nejlépe. Dále testujeme výdejní boxy. Ty, na rozdíl od prodejen, budou v provozu non stop. Polovina každého boxu je chlazená, díky tomu je jejich provoz dražší. Funguje to tak, že zákazník si objedná zboží, je mu přidělen unikátní kód, pod kterým si zboží v boxu vyzvedne.

Například náš člen Obchodní družstvo KONZUM Ústí nad Orlicí nabízí tyto služby přes www.coop-box.cz, nebo na stránkách www.e-coop.cz si mohou čtenáři najít prodejny, kde již služba funguje.

Chceme se zaměřit i na kooperaci s provozovateli již stávajících boxů, popřípadě nabízet využití našich boxů dalším subjektům. Mohlo by tak v budoucnu dojít k jakému sdílení výdejních boxů. Boxy jednoznačně omezují náklady na logistiku.

Mohou se změnit nákupní zvyklosti obyvatel pracujících ve městech?

Já věřím že ano. Rádi bychom na tuto část obyvatel zacílili. Výhodou by měly být chlazené boxy. Zákazník si objednané zboží vyzvedne až v místě bydliště. Cestou ze zaměstnání vyzvedne děti, zajde na úřady, zajistí další služby atd. Po tu dobu nemusí nákup vozit v autě, vyzvedne si ho až v místě bydliště, tehdy kdy sám bude chtít. Právě v těchto zákaznících vidíme potenciál.

Co se stane se zbožím, které si zákazník nevyzvedne?

U prodejních boxů je toto ošetřeno platbou předem. V případě nákupů, které si zákazník vyzvedává na prodejně spoléháme na solidnost nakupujících a také na osobní vazby. Prodavačky mají kontaktní údaje na zákazníka.

Přirozená lidská solidarita se projevila i v rámci první i druhé vlny corony, kdy bylo vidět, že si lidé vzájemně nakupovali a pomáhali.

Síť vašich prodejen je rozložena především na venkově. Jak vidíte budoucnost venkovských prodejen?

V rámci první i druhé vlny měli Obchodníci jedinečnou příležitost ukázat, že právě jejich obchod stojí za to navštěvovat a že na ně se zákazníci mohou spolehnout. Moderní zákazník má sice svá očekávání, které malá prodejna s omezeným sortimentem často nemůže naplnit, ale jednoznačně se prokázalo, že obchody na venkově mají své nezastupitelné místo. Proto je nutné současné služby rozšiřovat, ať už formou on-line objednávek s vyzvednutím na prodejně, nebo výdejních boxů.

Velice pozitivně kvituji, že se podařilo zařadit obchod jako veřejnou službu. Skutečně obchod není jen business, ale taky služba. Program pro podporu venkovského maloobchodu Obchůdek 2020+ je skvělý nástroj, díky kterému přestanou mizet venkovské prodejny. Zajímavější a efektivnější cesty prodeje si už musí naše družstvo hledat samo.

Oceňuji, že teď máme vedle sebe silného partnera, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, kde si celou problematiku uvědomují. Pokud bude fungovat spolupráce prodejců, lokálních výrobců a samospráv, o budoucnost prodejen na venkově nemám obavy.

Rozhovor z 9. 11. pro časopis Moderní obec, převzat z https://www.smscr.cz/cz/62-aktuality/2490-je-resenim-pro-venkov-on-line-prodej