Jakou hodnotu má levné máslo aneb Slibem nezarmoutíš

Máslo, jež stálo téměř šedesát korun, najednou řetězce promují o dvacet korun levněji. Že by tak rychle přibylo smetany v mléce, rozrostla se stáda krav či se objevilo více másla ve skladech? Nikoli, běžně se cena stále drží nad padesáti korunami. To pouze zahraniční řetězce opět zatroubily k útoku a vyslaly na bitevní pole českého maloobchodu své cenové bojovníky. Co je jejich cílem? Srazit konkurenci a do vlastních obchodů přitáhnout více zákazníků, kteří pak utratí i za další zboží, mnohdy dražší a ne vždy potřebné. Není to však boj férový.Už je to tady. Máslo nám konečně zlevnilo, hlásají letáky řetězců. Je to zpráva, která potěší obzvláště před Vánocemi, má ale i své stinné stránky.

HLAVNĚ ZLÁKAT ZÁKAZNÍKY

Levné máslo je před Vánocemi nepochybný hit a ti, kdo tolik „milují Česko“, to vědí. Proto zákazníka nalákají na máslo, kterého je však leckdy nedostatek a v žádném případě nemůže pokrýt poptávku. Dvě tři palety na prodejnu a hotovo. Produkt, o jehož původu leták záhadně mlčí a ukazuje pouze rozbalené máslo, je brzy vyprodán. Zákazník ani neví, pro co vlastně do obchodu míří, a dozví se to až u regálu. Důležité je slíbit a pak nabídnout to, co je k mání. Promoakce běží dál, letáky i další reklama slibují, ale zákazník má smůlu. Cíle je nicméně dosaženo.

Řetězce se tím už ani netají, je to však zřejmý podvod. Deník Právo přinesl 9. listopadu vyjádření mediálního zástupce jednoho z velkých obchodních řetězců, který za příslib anonymity potvrdil, že obdobné akční ceny se před vánočními svátky chystají: „Je to většinou tradiční předvánoční sortiment. Nejde přitom o nijak výdělečné akce, některé letákové ceny jsou naopak prodělečné. Hlavním cílem je přilákat k předvánočním nákupům co nejvíce kupujících.“ Netýká se to jen másla, ale také vajec, masa, sýra, mouky a dalších. Podobným postupem je proslulý jeden z německých řetězců, který nabízí také průmyslové zboží. Slibuje, promuje, jenže v prodejně pak najdete jen několik kusů, jež neuspokojí poptávku ani první den platnosti akce. A neděje se to pouze o Vánocích, ale v průběhu celého roku. Je to klamavá reklama?

S ŘETĚZCI NA VĚČNÉ ČASY

Poctivější přístup k zákazníkům by se jistě vyplatil. Nezávislí čeští obchodníci pracují výhradně s českými výrobci másla a ostatních mléčných výrobků či vajec, protože na takové politice mají své podnikání postavené. Zahraniční řetězce ale vychytávají především trendy, a ačkoli se tváří, že Česko milují, dumpingovými dovozy zákazníky zásobují lecčím. I kdyby si český manažer stokrát přál prodávat české potraviny, musí respektovat skutečnost, že šéf a majitel sedí v Německu nebo Nizozemsku, a podle toho se také obchodní politika řetězce řídí. Bohužel, taková je realita.

Uzavřít dlouhodobé kontrakty s českými výrobci je pak pro řetězce obtížné. V tomto ohledu se tudíž čeští potravináři mohou mnohem více spolehnout na nezávislé české obchodníky. Napadají mne slova klasikova a dovolím si je parafrázovat. Směrem k výrobcům i zákazníkům bude poctivější nahradit heslo „Se zahraničními řetězci na věčné časy“ za „Se zahraničními řetězci dočasně“, neboť je to stejné, a navíc kratší.

V závěru bych rád vyjevil přání, abyste si těmito praktikami nenechali kazit náladu a soustředili se na výhody tradičního trhu, což jsou především blízkost obchodu, převážně regionální a český sortiment a nadstandardní servis.

autor: Ing. Petr Morava, člen představenstva AČTO a generální ředitel ČEPOS

Publikováno v časopisu Faktor S 7.12. 2017 na s. 32.