I malé obce si zaslouží moderní obchod

Moravský kras nabízí spoustu unikátních pohledů. Nejen těch přírodních – najdete tu totiž vyhlášenou propast Macocha a Punkevní jeskyně – ale také těch, které vytvořili lidé. Třeba moderní prodejnu potravin, která dokáže úspěšně fungovat i v obci s méně než 500 obyvatel.

V šest hodin ráno začne v obchůdku Nová duha v obci Vavřinec každodenní čilý ruch. Prodejnou zavoní čerstvé pečivo a káva, pro kterou se tu cestou do práce staví místní i přespolní obyvatelé. Ke kávě patří snídaně a také svačina, obsazeny jsou stolky, kde si zákazníci kávu španělské značky Montecelio společně se snídaní vychutnají a dohodnou, co je třeba. Otevřeno je až do 18. hodiny a během dne se profil zákazníků několikrát obmění. Po těch, kteří ráno spěchali do práce, přicházejí na pár slov a kávu maminky, které odvedly své děti naproti do mateřské školy, stejně tak se tady potkají odpoledne, když se pro své ratolesti vrací. Zatímco si maminky dají kávu, děti mají bonusový program na venkovním dětském hřišti (30 m²).

Sladká i slaná nabídka je z regionu

K maminkám se v průběhu dne přidávají místní starší obyvatelé, kteří si rovněž s oblibou sednou ke kávě, pročtou si noviny, proberou život a téměř nikdy neodolají i sladké tečce, vyhlášeným zákuskům od paní Chlupové z Vysočan. „Je to nejlepší cukrářka v širokém a dalekém okolí, nedávno pekla zákusky i pro prezidenta, který navštívil Blansko,“ vysvětluje pyšně Jiří Sehnal. Ten se do svého sortimentu klasických potravin snaží dostat co nejvíce místních a regionálních dodavatelů či specialit. Za poctivými výrobky s tradicí zákazníci rádi přijdou. Za sladkými i za těmi slanými, velmi dobře se tu totiž daří i klasickému párku v rohlíku. Ačkoli je posezení menšího charakteru, u kávy či vínka nejednomu vytráví, a tak si pochutiny k posezení průběžně z obchodu doplňují. A když počasí dovolí, sednou si zákazníci před prodejnu k venkovnímu ohništi a opečou si třeba buřty.

Stáčené víno je tu pro dobrou náladu

Širokosortimentní nabídku standardních potravin, ovoce a zeleniny a také štědré nabídky uzenin z pultu (tedy opravdu čerstvých) doplňují stáčená vína z Dolních Mutěnic. Starší zákazníci si sklenku vína dopřejí i během dne, další se na sklenku zastaví třeba na sklonku pracovního dne.

Součástí prodejny je také malá expozice, kde mohou zákazníci prozkoumat, jak to dřív vypadalo ve světnicích našich předků. Místní školka už zná samozřejmě toto muzeum dokonale, velkým překvapením ale bývá pro turisty, kteří do obchodu zavítají. Nachází se totiž v turisticky atraktivním regionu Moravského krasu, kraj je protkán turistickými stezkami, které lemuje řada menších jeskyní, a tak je tu v sezoně hodně živo. „K propasti Macocha je to odsud autem 10 kilometrů, když vyrazíte pěšky, tak jen pět,“ přibližuje okolí a turistický ruch Jiří Sehnal.

K návštěvě láká muzeum i vinný sklípek

Do rodinného klanu patří celkem čtyři provozovny. Kromě prodejen potravin v obci Sloupa v Sudici nedaleko Boskovic je to ještě stánek s čerstvým ovocem a zeleninou v Blansku. Prodejna ve Vavřinci je nejmladší, ačkoli historii má za sebou opravdu dlouhou. „Celý objekt je ze 16. století a přišlo mi škoda ho zbořit, měl své kouzlo,“ vzpomíná. Aby se tedy na historii nezapomnělo, stal se součástí prodejny prostor pro výše zmiňované muzeum a našlo se i místo pro vinný sklípek. V patře vybudoval majitel čtyři stylové apartmány, další ubytování pak vzniklo na místě bývalé restaurace, kterou rodina Sehnalů rovněž provozovala. Poslední ránu jí ale zasadila covidová pandemie, a tak se hospoda proměnila na stylové ubytování pro turisty, kteří touží poznat Moravský kras. Výhodou prodejny je i nově zbudované parkoviště, které tu slouží nejen zmiňovaným turistům, ale i místním, kteří si do Nové duhy zajedou udělat větší nákup. Cenová politika Jiřího Sehnala je jednoduchá. Věří dlouhodobě férovým cenám, a i když se to samozřejmě bez zákaznicky oblíbených akcí a slev úplně neobejde, netvoří základ nabídky. „Lidé si často myslí, že když je prodejna malá, tak musí být drahá, ale to vůbec není pravidlem,“ vyvrací. A soudě podle tržeb i frekvence návštěv to zákazníci vnímají a férové ceny akceptují.

Lidé by si měli pomáhat

Základem dobrého podnikání jsou dobré vztahy, v rodině, s dodavateli, se zákazníky, se sousedy v obci, s obcí samotnou i spolky, které v ní působí. Proto Jiří Sehnal vychází vstříc všem, kteří mohou jeho služby potřebovat a snaží se o symbiózu. Zaměstnává místní obyvatele a zboží a občerstvení zajistí třeba pro hasičský ples nebo dětský tábor a další akce v obci. „Lidé by si měli pomáhat,“ říká s úsměvem. A do rodinného byznysu kamenných prodejen patří také e-shop www.rumcajzl.cz, o který se stará jeden ze synů. Nabízí výběr kvalitních rumů z celého světa a zásilky odsud míří do všech koutů republiky. Jak ale Jiří Sehnal dodává, je to spíš příjemný doplněk celého podnikání a do dalšího rozvoje či dokonce rozvážky potravinového zboží ze svých prodejen se nechystá.

V létě ovoce, v zimě kapři

O nápady, jak rozšířit rodinné podnikání, tu není nouze. V rámci prodejny se Sehnalovi snaží pracovat hlavně s regionalitou a také se sezonností. Značná část ovoce či zeleniny tak pochází od místních či vzdálenějších malých farmářů a v letní sezoně tu jdou na odbyt třeba moravské meruňky nebo okurky na zaváření. Na podzim jsou to zase brambory na uskladnění, krouhá se zelí a v zimě přijdou na řadu čerství kapři. „Napadlo mě doplnit zimní prodeje vánočními stromky, aby měli zákazníci všechno hezky pohromadě, tak jsme si koupili kousek pole a založili takovou malou plantáž na vánoční stromky,“ prozrazuje plány Jiří Sehnal. „Sklizeň“ zhruba dvou tisíc vánočních stromků ho čeká až za šest let, do té doby doufá, že je měnící se klima nezahubí. „Letos bylo hodně sucho, odhaduji ztráty na asi 30 procent,“ dodává. Ale nehroutí se. Bere život takový, jaký je, a těší se, až stromky dorostou a k vánočním kaprům přibyde další zážitek pro zákazníky, kteří si svůj vánoční stromeček vyberou rovnou na poli.

Majitel chtěl být pánem svého času

Do podnikání se Jiří Sehnal pustil proto, aby byl pánem svého času. A i když je podnikání náročné a nové nápady moc volného času neslibují, dokáže si pro sebe i pro svou rodinu čas najít. Třeba na svůj oblíbený paragliding, se kterým se vydává do zahraničí a sportovní disciplínu doplňuje poznáváním místních tradic. Před několika lety ho při sportovních aktivitách syna zaujala španělština. A tak se ji naučil. „Pořád mám chuť poznávat nové věci a učit se, člověku to pomáhá mít stále otevřenou mysl,“ zdůrazňuje. Studium španělštiny mu ale kromě otevřené mysli přineslo i další podnikatelskou příležitost. Ozvali se mu ze španělské ambasády a propojili ho s tamním výrobcem zdravějších brambůrek značky El Valle. Jednání bylo férové, slovo dalo slovo, a tak se stal Jiří Sehnal výhradním distributorem značky v ČR. Španělská firma, která je na trhu přes 25 let, nabízí sortiment příchutí, které jsou na českém trhu neobvyklé a o to víc atraktivní. „Je to třeba příchuť volského oka, sušené šunky, vyzrálého sýru, lanýže nebo citronu a pepře,“ popisuje zajímavou spolupráci i netradiční sortiment. Zboží jde velmi rychle na odbyt a zákazníci se pro něj pravidelně vracejí.

Nápady tu stojí frontu na realizaci

S trochou nadsázky by se dalo říct, že nové nápady tu stojí frontu v pořadníku na realizaci. A často prý přicházejí ve snech. „Pokud se vám děje to samé, doporučuji mít u postele tužku a hned si nápad zapsat,“ vzkazuje obchodníkům Jiří Sehnal. V minulosti už se mu to mnohokrát vyplatilo.

Zdroj: www.zboziaprodej.cz