COOP otevře první automatický obchod v ČR

Zavírací doba se díky novému konceptu, s nímž přichází Skupina Coop, stává minulostí. V průběhu února bude ve Strakonicích otevřen první obchod, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu, a bude tak v něm možno nakupovat v režimu 24/7.

V únoru uvede Skupina Coop ve Strakonicích do provozu samoobslužný obchod bez personálu. Podle jejího vedení se podobné prodejny dočkají zákazníci brzo i na dalším místě v jižních Čechách, a to v Kaplici. Nový koncept se inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let. Jak potvrzuje Lukáš Němčík, ředitel pro rozvoj a marketing Skupiny Coop, řešení přináší zcela novou dimenzi komfortu pro zákazníky: „Slovo samoobsluha získává s námi nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy.“ Na základě zkušeností se bude koncept rozšiřovat i do dalších míst. Největší úspěch se očekává právě v menších a středních městech, kde je dostatek zákazníků a zároveň řadu z nich už neuspokojí obchody se standardní otevírací dobou.

Zákazníci budou moci v obchodě nakupovat, pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. Každý tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem. Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod, uzavřené budou jen pulty s lahůdkami či uzeninami. Automatické obchody však budou mít rozšířenou nabídku baleného zboží. Samotná platba za zboží bude fungovat na principu samoobslužných pokladen, kterými jsou již dnes větší obchody sítě Coop běžně vybaveny. Zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem po ověření platby. Dodavatelem technologického řešení je společnost Knowinstore.

Kromě zvýšení pohodlí zákazníků si Coop od zavádění automatických prodejen slibuje také vyšší tržby a zároveň snížení mzdových nákladů. Náklady na proměnu jedné prodejny v obchod budoucnosti se podle Lukáše Němčíka pohybují kolem jednoho miliónu korun. Skupina byla v minulosti první sítí u nás, která nabídla chladicí boxy s potravinami. Nyní Coop výrazně rozšiřuje síť obchodů spojených s e-shopem, kterých je nyní zhruba 700. V nedávné době začala síť testovat také rozvážku potravin. „Zákazníci a jejich potřeby se mění. Je načase, aby se nemuseli přizpůsobovat obchodům, ale aby se obchody přizpůsobily jim,“ uzavírá Lukáš Němčík.