COOP chce otevřít v Praze tržnici

ŠÉF PRODEJEN COOP ZDENĚK JURAČKA SE ZASAZUJE ZA ZÁJMY ČESKÝCH OBCHODŮ. PRO SVOU FIRMU VIDÍ NA TRHU PROSTOR NEJEN U POTRAVIN.

Pět desítek spotřebních družstev, která prodávají zejména výrobky tuzemských producentů a pěstitelů, mělo loni úspěšný rok. Skupina Coop, která je zastřešuje, dosáhla obratu 27 miliard korun a o čtyři procenta překonala výsledek z roku 2013.

Družstva v poměru k obratu ale nevytvářejí velký zisk. Udržet malé prodejny na venkově je stále obtížnější. „Zákazníci dnes díky internetu či letákovým akcím znají cenové relace a pro nikoho není problém zajet na větší nákup do nejbližšího velkého města a nakoupit levněji,“ říká předseda skupiny Coop Zdeněk Juračka.

Jednotlivá družstva se ale dokážou v případě problémů spojit. Obchodům Coop, které bývají zpravidla v menších městech nebo na vesnicích, pak nezřídka dokáže pomoct obec tím, že hradí část nájmu, prodejního místa nebo energií. Má zájem, aby obchod ve vsi zůstal.

Juračka podotýká, že družstevnictví je velmi konzervativní svět: „Víme ovšem, že bez nových věcí se neobejdeme. Hledáme proto nové služby, které by naše zákazníky mohly zajímat. Jako třeba našeho virtuálního mobilního operátora Coop Mobil nebo novou tržnici v Praze.“ Pro ni teď hledá Coop vhodnou lokalitu.

Konzervativní svět

Podobné kroky stranou od zaběhlého prodeje potravin udělal řetězec s projektem Coop Reality nebo firmou Coop Energy, která přeprodává zákazníkům sítě elektřinu. Ta ovšem skončila krátce po svém rozjezdu v insolvenci.

V oblasti prodejen s potravinami a smíšeným zbožím se snaží Coop držet s trendy doby. „Čerstvě jsme přestavěli více než dva tisíce prodejen, jako svaz jsme pro družstva koupili dva tisíce platebních terminálů. Služby jako platby kartou, dobíjení telefonů nebo cashback nám přinášejí nové zákazníky,“ vypočítává Juračka.

S odkazem na konzervativní svět menších prodejen na venkově Juračka ví, že s přístupem k zákazníkům i zaměstnancům musí nakládat opatrně. „Když máte obchod s jednou mnohdy nekvalifikovanou prodavačkou, nemůžete ji zahltit pokladním systémem, nabídkou cashbacku, dobíjení telefonních kreditů a ještě chtít, aby při obsluhování zákazníků zvládala vyúčtovávat týdenní slevové akce,“ podotýká.

Ale stejně dobře tuší, že Coop musí služby zlepšit. „Z našich družstev je tak deset na vysoké úrovni, a zbytek je průměr nebo spíš družstva v horší kondici,“ přiznává.

Firma věří, že se jí bude dařit širší evropská spolupráce, například prostřednictvím centrálního nákupu některých produktů po celé Evropě. Český Coop už nyní takto spolupracuje se slovenským nebo maďarským Coopem. Plánují i společné privátní značky. A velmi silné družstevní systémy fungují třeba ve Skandinávii. Ve Finsku a Švédsku je Coop dokonce jedničkou na trhu.

Litr vína a třetinka minerálky?

Juračka, který pracuje jako reprezentant spotřebních družstev nepřetržitě už od roku 1969, je poslední roky znám jako hlasitý podporovatel českých potravin a českého obchodu. Od roku 2008 do loňska šéfoval Svazu obchodu a cestovního ruchu. Vlivné organizaci, která sdružuje hráče na českém maloobchodním trhu. Loni ale svoji pozici prezidenta této organizace ztratil.

„Rozhodovací pravomoci získaly zahraniční obchodní řetězce. Cítil jsem, že moje práce a energie bude užitečnější jinde,“ říká dnes. Před rokem stál u zrodu Asociace českého tradičního obchodu, která zastřešuje celkem sedm tisíc prodejen podobných těm v síti Coop a čítá také řadu výrobců.

Záměrem asociace je hledat další možnosti pro upevnění pozice českého obchodu. Zahraniční řetězce ovládají v Česku téměř dvě třetiny maloobchodního trhu.

O pomoci českým výrobcům potravin i prodejcům podle Juračky všichni mluví, nedaří se ale nacházet cesty k tomu, jak konkrétně zasáhnout.

„Ministerstvo zemědělství například nedávno vynaložilo desítky milionů na kampaň České Vánoce. Krok směřoval správným směrem, ale očekávaný efekt nepřinesl,“připomíná Juračka. Pracovat je podle něho třeba také na sjednocení značení českých potravin.

„Udávání měrných cen v regálech je myslím pro náš typ prodejen zcela zbytečný. Navíc pořád platí norma, která obchodníkovi udává, že musí mít na prodejně v nabídce litrové víno a třetinkovou lahev minerálky. To se dalo chápat před patnácti lety, ale dnes v době přesahu nabídky nad poptávkou je to minimálně divné,“upozorňuje Juračka.

SKUPINA COOP

Nejen potraviny Tvoří ji 50 spotřebních družstev sdružených ve Svazu Českých a moravských spotřebních družstev. Má dvě nákupní centrály v Praze a Brně, spolupracuje se spotřebními družstvy na Slovensku a v Maďarsku. Skupina spoluvlastní firmy Czech Rent a Car, Družstevní leasingová společnost, Coop Mobil a Coop energy (insolvenční řízení). Skupina zahrnuje řetězce Coop Tuty, Tip, Terno, Diskont a stavebniny.

2700 prodejen s plochou do 350 tisíc metrů čtverečních provozuje Coop. 27 miliard korun Takový byl maloobchodní obrat spotřebních družstev v roce 2014, o miliardu vyšší než v předchozím roce.

Článek Michala Šenka převzat z Hospodářských novin ze dne 6. 8. 2015