CBA připravuje spuštění e-shopu, objednané zboží si zákazníci vyzvednou v prodejnách

Maloobchodní síť CBA plánuje otevřít vlastní internetový obchod. Reaguje tak na stále vzrůstající počet lidí, kteří si potraviny pořizují přes počítač. Zatímco přes sedmi lety měla podle průzkumu společnosti Nielsen Admosphere s nákupem potravin on-line zkušenost pouze tři procenta spotřebitelů, loni už to byl pětinásobek. Z hlediska celkových tržeb v tomto odvětví se sice stále jedná o malý zlomek, na postupný přesun na internet se však už chystají i zástupci maloobchodu v malých městech a vesnicích.

„Plánujeme vlastní e-shop, který bude navázán na konkrétní prodejnu v místě bydliště zákazníka. Ten si tak může zboží na prodejně vyzvednout, zkontrolovat, popřípadě dokoupit další. Může si také objednat dovoz zboží do domu, který bude v okolí prodejny, a to s minimálními náklady a jednoduchou logistikou. Díky tomu, že se naše prodejny nejčastěji nachází na vesnicích nebo malých městech, tak odpadne častý problém s dovozem potravin do míst, která jsou vzdálena i několik set kilometrů,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ, což je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá okolo devět set prodejen a produkuje obrat téměř dvě miliardy korun. Roman Mazák potvrdil jeden z trendů, které budou podle odborníků typické pro budoucí roky – propojování on-line nákupů a kamenných prodejen, jež by měly sloužit k výdeji objednaného zboží.

Podle Romana Mazáka stojí za rostoucí popularitou e-shopů s potravinami především nedostatek času ze strany spotřebitelů. „Těch málo volných chvil nechtějí lidé trávit nakupováním v supermarketu. V ideálním případě si ve volném čase v práci zboží objednají a při cestě domů si pak objednávku vyzvednou,“ uvedl. „Nákup potravin na internetu nabízí zákazníkům řadu výhod – dovážka ve stanovenou dobu až domů nebo pohodlný nákup z obýváku bez front u pokladen. Zákazníci postupně zjistili, že je to bezpečná, rychlá, levná a v řadě případů také nejpohodlnější cesta k získání vybraného zboží či služby. A vzhledem k tomu, že na internetu dnes opravdu můžeme koupit v podstatě cokoliv, bylo by zvláštní, kdyby zde lidé nezačali nakupovat i potraviny,“ řekla Hana Friedlaenderová ze společnosti Nielsen Admosphere.

Zatímco před sedmi lety měla podle studie Nielsen Admosphere zkušenost s on-line nakupováním potravin pouhá tři procenta obyvatel, loni jejich počet dosáhl pětinásobku. Růst přitom společnost očekává i v letošním roce. Stoupající popularitu internetového nakupování potvrzují i tržby internetového supermarketu Rohlik.cz, které v loňském roce dosáhly na téměř jednu miliardu korun, což znamenalo více než trojnásobný meziroční nárůst.

Výsledky studie E-Commerce, již realizuje Nielsen Admosphere pro Asociaci pro elektronickou komerci, zároveň ukazují, že největší podíl spotřebitelů nakupujících potraviny na internetu lze hledat ve velkých městech. Souvisí to s obtížnou logistikou v případě dovozu do větších vzdáleností a s tím spojenou potřebou zachování čerstvosti potravin. Odborníci zároveň očekávají, že popularita internetového nakupování potravin bude i nadále stoupat. Aby ovšem tento způsob vytlačil klasické nakupování, to zatím nehrozí. „Lidé jídlo stále rádi nakupují sami, vybírají očima, čichem, rukama, zejména čerstvé potraviny, jako je maso, uzeniny, ale i ovoce, zeleninu nebo pečivo. Spousta z nich zkrátka stále upřednostňuje možnost vybrat si vše osobně než pomocí pár kliků na internetu,“ uzavřela Hana Friedlaenderová.

Zdroj: Zboží a Prodej, 7/2017