Březina: Města jsou přesycena obchody

Blíží se volby a politici hledají, čím by získaly voliče a zajistili si nová funkční období. Mezi jedno z diskutovaných témat, které se i díky naší organizaci podařilo vytvořit, je obchodní obslužnost venkova. Řešíme ji sice již dlouho a všichni na kritickou situaci upozorňujeme, ale do hledáčku médií se trochu dostává až nyní, čehož musíme řádně využít.

Stále si málo lidí uvědomuje, že venkov se nám pomalu vylidňuje. Postupně s tím upadá i občanská vybavenost obcí – lékař, hospoda, pošta, prodejna potravin, atd. Dnes už v těch „šťastnějších“ obcích mají jen prodejnu potravin a tam, kde je pošta, aktuálně Česká pošta přemýšlí, jak pobočku zrušit. Přitom nám rostou stále nová obchodní centra a zahraniční řetězce spolu silně bojují. Konkurence v maloobchodě je v České republice jedna z největších na světě. Zajímavý světový unikát. Pokud tedy provozujete prodejnu na malé obci a zaměstnáváte na ní zaměstnance, jste velmi pravděpodobně v následující situaci – obrat vám již několik let neroste (rostoucí konkurence, spíše klesající kupní síla v obci, stále více zboží se prodává v akci a tedy za nižší cenu a nižší marži), již několik let vám rostou náklady na podnikání (různé legislativní změny, kterým musí personál prodejny věnovat čas a investice do nových technologií pro splnění legislativních požadavků a jak již bylo zmíněno růst minimální mzdy). Provozovat prodejny na malých obcích se tak nevyplácí čím dál tím víc. Spousta prodejen se dostává do situace, že již nevytváří zisk, ale ztrátu. A to se nebavíme o tom, že do prodejen je potřeba investovat na provoz nemalé finanční prostředky. Až prodejny na malých obcích zavřou, budou všichni schopní dojet do města si nakoupit? Obstarají si všichni na malé obci nákupy přes e-shop? Vyplatí se obcím zničit většinou poslední občanskou vybavenost v obci? Neprojeví se ztráta zřejmě poslední občanské vybavenosti na ceně nemovitostí v obci, dalším odlivu občanů, komfortu života? To není bohužel vize až tak vzdálené budoucnosti, ale realita již dnes.

Je smutné, že problém stále mnoho politiků nevidí. Na jedné straně máme obchod mizející z regionů a na druhé straně obchodní přesycenost měst. Jeden příklad za všechny. Město Rakovník má poměrně slušně zajištěnou nabídku maloobchodních prodejců. Je zde Tesco, Billa, Lidl, Penny Market, Norma, COOP, Albert a řada dalších obchodníků. To vše ve městě se 16 000 obyvateli. Nyní se v rámci konkurenčního boje rozhodl na místní trh vstoupit i Kaufland. Udělal šetření mezi místními obyvateli, kde vyšlo, že 57% si přeje výstavbu dalšího obchodu a realizaci prosadil i přes dlouhá jednání na zastupitelstvu města. Pro umístění své prodejny si vybral polohu hned na druhé straně parkoviště od prodejny Tesco, která zřejmě není schopná zajistit dostatečný sortiment zboží. Výsledek navíc nešťastný i pro výrobce a dodavatele, kteří budou o to více tlačeni do nižší ceny kvůli válce řetězců a místo důstojných mezd pro své zaměstnance a výroby kvalitních výrobků budou hledat nové cesty jak více šetřit.

Díky této situaci i dalších mnoha podobných se z tuzemských měst stávají skanzeny, kde mohou obyvatelé dojet a prohlížet si všechny evropské obchodní značky na jednom parkovišti. Bohužel musí za nimi dojet, neboť ve své obci prodejny brzo nenajdou.

Pavel Březina, předseda představenstva COOP, člen představenstva AČTO